SV25Gafas CA
SV17 mobil CA

SchubertiadaVilabertran

SV17 dates CA
CONFERÈNCIES

De quartets i essències

Beethoven 200Divendres 18 d'agost, a les 20 h

Quan es parla de música clàssica, si desitgem posar-nos exigents i abandonar un cert efectisme i grandiloqüència, ens tombem cap a la música de cambra. Un cop allà, si es vol anar cap al que és fonamental, seleccionem el quartet per a cordes, un autèntic exercici d'individualitat i solidaritat on res no és superflu i tot és fonamental. I si, finalment, volguéssim seleccionar només un compositor, Beethoven acabaria sent-ne l'opció. Ja sabem del rigor i l'humor haydinià; reconeixem la calmada dedicació mozartiana; també sabem de la complexa sensibilitat del quartet romàntic i la no menor hipersensibilitat de l'impressionista i, per descomptat, albirem estupefactes la complexitat bartokiana, la cosmovisió d'un Xostakóvitx i les delícies de Txaikovski, Sibelius i fins i tot Verdi... Tanmateix, els quartets de Beethoven són el resum obligat del gènere. Per què? Doncs perquè s'hi condensen tècnica i estètica; mestratge i invenció; esperit i art; i perquè hi trobem el més íntim, depurat i exquisit d'un músic que va resumir, així mateix, en un breu període de vida, tot el que s'havia dit i tot el que s'havia de dir encara.

 

A càrrec de Carlos Calderón

Doctor en Humanitats, músic i historiador. Format com a arquitecte a Caracas (Venezuela), va fer simultàniament els seus estudis de música, composició i execució del violí. Va obtenir el 2005 el DEA (màster) per la Universitat de Barcelona en Història de les Ciències i en 2013 el Doctorat en Humanitats per la Universitat Pompeu Fabra, i es va orientar cap a l'estudi de la música, l'art i la ciència en el marc d'una Història de la Cultura. Actualment és professor d'iniciació al violí i, alhora, conferenciant habitual en institucions culturals com el Palau de la Música Catalana, Cercle del Liceu i Amics del Liceu, entre d'altres.

concert del Quartet Casals

Destil·lacions líriques del segle XX

DieNachtStrauss 200Dijous 24 d'agost, a les 20 h

No és gaire comú en aquest món liederístic trobar un programa de tant d'interès i tan innovador com el que anuncien la mezzosoprano Sarah Connolly i el pianista Malcolm Martineau, artistes experimentats i professionals en tants terrenys. El que conrearan en aquesta ocasió reuneix els noms de compositors més o menys coetanis, de generacions paral·leles que, d'una manera o una altra, van ser testimonis de les dues grans guerres del segle XX. Tres d'ells, d'origen jueu, van haver d'exiliar-se als Estats Units, on van fer-se un nom i van crear algunes de les seves millors obres: Zemlinsky, Korngold i Eisler. Altres dos, Copland i Britten, van viure i nedar en aigües més temperades i confortables; un a la seva Amèrica natal, l'altra a la seva Gran Bretanya d'origen. El sisè de la relació, Strauss, va restar a Alemanya i allà va sortir-se'n de la situació amb força habilitat, mostrant una vessant aparentment acomodatícia.

 

A càrrec d'Arturo Reverter

Arturo Reverter Gutiérrez de Terán (Santiago de Compostela, 1941). Estudios de leyes, música y canto en Madrid. Director de Radio 2 de RNE durante cinco años. Consejero de la revista Scherzo. Ha sido asesor musical de la Residencia de Estudiantes de Madrid y de la Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales. Conferenciante, autor de diversos textos y colaborador de distintas publicaciones y enciclopedias. Actualmente dirige y presenta en Radio Clásica el programa Ars canendi. Sus últimos libros son las guías de Beethoven, Mozart y Brahms y la de Los lieder de Schubert (Península), El arte del canto, Alfredo Kraus, una concepción del canto y Las 50 mejores arias de Verdi (Alianza).

concert de Sarah Connolly i Malcolm Martineau

Tres maneres d'entendre el piano

piano 200Divendres 1 de setembre, a les 20 h

Tot i que un univers estilístic els separa, tant Franz Schubert com Claude Debussy van fer aportacions decisives al repertori pianístic. Les tres darreres sonates per a piano de Schubert, compostes en els últims mesos de la seva curta existència i amb la D.960 com a punt culminant, obren paisatges anímics d’una corprenedora intensitat espiritual. Per la seva banda, amb els dos reculls de Preludis, Debussy va obrir nous paisatges sonors que costa molt no titllar d’impressionistes, tot i que el terme no agradava gens ni mica al compositor francès. El programa triat per Javier Perianes combina aquestes partitures magistrals amb una peça no menys remarcable, tot i que no pensada originalment per al piano, com El amor brujo de Falla.

 

A càrrec de Xavier Cester

Llicenciat en Geografia i Història (especialitat Història Medieval) i postgrau en Gestió i Polítiques Culturals (UB), amb estudis musicals al Conservatori Municipal de Música de Barcelona. Exerceix la crítica musical des del 1990 en diferents mitjans. Actualment, és el crític de música clàssica i òpera del diari ARA, col·laborador regular de Catalunya Música i les revistes Time Out, Ópera Actual i Revista Musical Catalana, i corresponsal a Barcelona de la revista anglesa Opera.

concert de Javier Perianes

Les conferències tindran lloc a la Sala Capitular de la Canònica de Santa Maria de Vilabertran.

Conferències gratuïtes amb l'entrada del concert del dia.

Aquest web utilitza cookies per millorar la teva experiència de navegació. + info

Accepto

Aquest lloc web, com la majoria de llocs web a Internet, fa servir cookies per millorar l'experiència de l'usuari. A continuació trobareu informació sobre què són les cookies, quin tipus de cookie utilitza aquest portal, com podeu desactivar les cookies en el vostre navegador i com podeu desactivar específicament la instal·lació de cookies de tercers.

Què són les cookies?

Les cookies són petits arxius que algunes plataformes poden instal·lar en el vostre ordinador, smartphone o tauleta. Les seves funcions poden ser molt variades: emmagatzemar les preferències de navegació, recollir informació estadística, permetre certes funcionalitats tènciques, etc. De vegades, les cookies es fan servir per emmagatzemar informació bàsica sobre els hàbits de navegació de l'usuari o del seu equip fins el punt, segons quins casos, de poder reconéixer-lo.

Perquè són importants?

Les cookies són útils per diverses raons. Des d'un punt de vista tècnic, permeten que les pàgines web funcionen de forma més àgil i adaptada a les vostres preferències, com per exemple emmagatzemant el vostre idioma. A més, ajuden els responsables dels llocs web a millorar els serveis que ofereixen, gràcies a la informació estadística que recullen.

Com fem servir les cookies?

La navegació per aquest lloc suposa que es puguin instal·lar els següents tipus de cookies:

Cookies de millora del rendiment

Aquest tipus de cookies conserva les vostres preferències per determinades eines o serveis perquè no haguéu de reconfigurar-los cada cop que ens visiteu; en alguns casos, poden ser aportades per tercers.

Cookies d'anàlisi estadística

Són les cookies que, ja sigui tractades per nosaltres o per tercers, permeten quantificar el nombre de visitants i analitzar estadísticament la utilització que fan els usuaris del nostre lloc; gràcies a això podem estudiar la navegació per la nostra pàgina web. Aquesta anàlisi es realitza mitjançant les eines de Google Analytics. Podeu obtenir més informació sobre les polítiques de privacitat de Google Analytics a http://www.google.com/intl/es/policies/technologies/cookies/.

Altres cookies de tercers

En algunes de les nostres pàgines es poden instal·lar cookies de tercers que permeten gestionar i millorar els serveis que ofereixen; seria el cas dels enllaços a les xarxes socials que permeten compartir els nostres continguts.

Com puc configurar les meves preferències?

Podeu permetre, bloquejar o eliminar les cookies instal·lades en el vostre equip mitjançant la configuració de les opcions del seu navegador d'internet. Cas que les bloquegeu, és possible que determinats serveis ja no estiguin disponibles.

A continuació us oferim enllaços a on trobareu informació sobre com podeu activar les vostres preferències als principals navegadors: